In de tweede helft van maart konden we opnieuw op werkbezoek naar onze projecten in Nepal.

We bezochten in Sarangkot het Day Care Centre en hadden enkele verhelderende gesprekken met het schoolhoofd Goma Thapa over de financiële toestand en over wat wij voor de school kunnen betekenen.

We zagen hoe de school aan de buitenkant werd verfraaid met mooie tekeningen en konden eindelijk de opgefriste lokalen met eigen ogen bewonderen.


We hadden een uitgebreid overleg met het nieuwe schoolcomité van de Simtal-school.

Het gesprek ging over de financiële en logistieke noden van deze basisschool, maar ook over de toekomstvisie van dit schoolcomité. Men wil het niveau van deze basisschool optrekken, vergelijkbaar met de internaten. Dit houdt o.a. in dat de schoolboeken van een betere kwaliteit moeten zijn. De huidige boeken laten veel te wensen over.

We praatten over hoe de school meer en meer onafhankelijk kan worden van financiële steun van andere organisaties. Wat kan de bijdrage zijn van de gemeenschap, de ouders...

Ook de vraag naar nieuwe schoolbanken werd besproken. We brachten een ontwerpschets mee van een individuele tafel en bespraken de verschillende didactische mogelijkheden wanneer je in de klas individuele tafels gebruikt.

Samen met Goma bezochten we in Pokhara een timmerman/meubelmaker en legden ons plan voor. We bekeken de verschillende materialen en legden de bestelling van 40 individuele tafels en stoelen vast.

Ondertussen hebben we financieel bijgedragen aan de aankoop van nieuwe schoolboeken en nieuwe uniformen voor de leerlingen.

Ook het jaarloon van één leerkracht zal opnieuw worden betaald.

In juni werden de 40 nieuwe tafels en stoelen geleverd...

In het Navjyoti Centre in Kathmandu bespraken we de toestand op school. Na de coronaperiode bleven heel wat leerlingen weg om verschillende redenen: ziekte van leerlingen en/of ouders, het niet meer naar school sturen... Ouders zien het ook niet zitten om bij te dragen aan het onderwijs van de school en betalen liever voor een externe therapeut...

Heel wat oudere leerlingen met meer vaardigheden bleven weg, gingen mee met een leerkracht die werk vond in een andere school... In de plaats komen meer en meer kinderen en jongeren met een ernstige problematiek: autisme, gedragsmoeilijkheden...

Share by: